TisdagsTipset – möhippa och svensexa

För att fira att hon ska stå brud och för att han ska stå brudgum är det vanligt att ordna en möhippa för henne och en svensexa för honom. Nedan följer några tips på aktiviteter.

Wikipedia beskriver en möhippa så här: ”En möhippa, ursprungligen kallad mökväll, är en fest som av kvinnliga vänner anordnas för en kvinna som står i begrepp att gifta sig. Ursprungligen handlade möhippan om att den blivande bruden dagen före vigseln fördes av sina kvinnliga vänner till en bastu eller dylikt för att där viga sin mödom åt en gudom.”

och en svensexa så här: ”En svensexa, tidigare ibland Svenmiddag, är en fest som av (traditionellt manliga) vänner (framför allt best man) anordnas för en man som står i begrepp att gifta sig. Därmed skall betecknas att vederbörande tar ett sista farväl av ungkarlslivets fröjder för att hädanefter ägna sig åt familjens mera stilla lycka. Svensexa är en sammansättning av orden sven och sexa. Det första ledet, sven, är en äldre benämning på en ung man, i synnerhet en ogift eller sexuellt oerfaren sådan. Andra ledet, sexa, är ursprungligen en lättare festmåltid med start klockan sex på kvällen.”

5 lugna och avkopplande aktiviteter
SPA-behandling, spa- och massage för hela sällskapet, tex Sturebadet Haga
Lakritsprovning, tex hos Lakritsfabriken i Ramlösa
Vin- och lakritsprovning, tex på Lakritsroten
Chokladprovning, tex på Chokladfabriken
Glasblåsning, på Skansen eller på Kosta Glascenter

5 fartfyllda och utmanande aktiviteter
Gokart, tex i Gävle, Stockholm och  Jönköping
RIB, tex i Göteborg och Stockholm
Rida på islandshäster, tex i Valleröd, Svenljunga  och Valbo
Paintball, tex i Stockholm, Göteborg och Halmstad
Poledance, tex i Stockholm, Falun och Borlänge

Om jag hade någon möhippa? Nope, jag och min man gifte oss i hemlighet. Det finns ju visserligen något som kallas för fruhippa, men det är nog ingen av mina vänner som känner till…puh!

Om Fotografixa

Jag är en nyfiken fotograf som älskar att fånga ögonblick med min kamera. Jag är bosatt i Stockholm och älskar att resa så tveka inte att anlita mig, oavsett var du bor. Hoppas att vi ses!
Detta inlägg publicerades i Blandat, Bröllop, Kärlek, TisdagsTipset och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar